O papel da igrexa católica como
lexitimadora do golpe militar do 36 é ben coñecido; tamén sabemos
da postura maioritaria dos cregos a favor do novo réxime, que
contrapoñían ao laicismo do republicano. Menos coñecidas
son as actitudes de cregos que defenderon os seus feligreses fronte
ao terror da represión e que algúns pagaron coa vida e co cárcere,
como, por exemplo no clero vasco, que tan detalladamente estudou Anxo
Ferreiro Currás ( Consejos de guerra contra el clero vasco
(1936-1944). La iglesia vasca vencida. Ed.Intxorta 1937 kultur
elkartea. Donosti, 2013). Coñécense algúns casos de participación
activa de cregos nos grupos represores, pero neste caso o máis
singular é a ostentación da xefatura dun deles.
Todo comeza en febreiro de 1938 cunha
denuncia dun falanxista diante do xefe local de Vilagarcía: a
Guardia Cívica de Tremoedo non solicitara o ingreso en FET y de las
JONS nin na Milicia Nacional no prazo determinado polas autoridades,
logo da disolución das distintas agrupacións de “gardas cívicos”
e a unificación das milicias. Ademais de estar armados con pistolas
e escopetas, continuaban “creyéndose en posesión de diversas
facultades reservadas a los Agentes de la Autoridad – de las que
carecen en absoluto - y obrando como si tales fuesen, en plena
usurpación de funciones.”
Non pasaría de ser unha das
acostumadas denuncias entre os distintos grupos dos sublevados se
non fora pola singularidade de quen estaba á fronte da decena de
compoñentes de dita Guardia Cívica: o crego Manuel Doval. Na
propia denuncia, varias testemuñas afirman que oíran dicir ao cura
durante a misa “Que pagasen todos la limosna de ánimas pues el que
se demorase en el pago de la misma sería requerido para ello por los
guardias cívicos.” O forte carácter do cura queda reflexado
cando, a raíz dun incidente por ter (o cura) os cans soltos, detivo
a un veciño que llo recriminou e díxolle que tiña “poder para
matar y pegar por virtud del cargo que ostento” ao tempo que lle
pegaba.
Examinando as denuncias, conclúese a
afición por pegar que tiña o cura, non reparando en que fosen
mulleres, pois unha estivo na cama varios días a consecuencia da
malleira. Un escrito asinado por tres veciños reafírmase nas
denuncias: “el pueblo de Tremoedo no puede hablar porque el Sr.
Cura le tiene atemorizado con sus violencias.”
O cura, de 32 anos, no referente á
esmola das ánimas, declara que se limitou a lembrar o pago na misa
pero sen conminación ningunha; recoñece que o incidente dos cans
ocorreu como aparecía na denuncia, pero xustificouno coa hostilidade
do denunciante contra a súa persoa. Sobre a malleira a unha muller
“se limitó a pegar a la Ramona Montoto un bastonazo en la cadera,
cuando esta se negó a acompañarle.” Afirma que as persoas que o
denunciaron son inimigos persoais seus e ademais non son xentes de
orde e algúns anticristiáns. Xustifica, por “desidia o dejadez”
e por estar alonxados de Vilagarcía e Cambados, a non entrega de
armas nin facer os trámites da unificación.
Ramona Montoto relata con todo
detalle o sucedido co crego:
“y como la declarante ignoraba el sitio a donde pretendía llevársela, tuvo miedo por la hora en que se producían aquellos hechos; y en vista de que titubeaba en acatar dicha orden, el Sr. Cura, como Jefe de la Guardia Cívica, ordenó a uno de los que le acompañaban que la sacara fuera de la casa a rastras, como así hizo [...] Y cuando por este modo violento se la llevó hasta fuera de la casa y a presencia del Sr. Cura, este le pegó dos vergajazos en el muslo izquierdo, tan fuertes que le hicieron caer al suelo, produciéndole dos largas contusiones que además de retenerla en cama durante quince días, más o menos, y de requerir asistencia facultativa por el médico de Leiro Adonis Maquieira, todavía conserva parte de la cicatriz.”
Tamén foron
maltratados os pais de Ramona ata que, alarmados polas voces de
auxilio que daban e a chegada de veciños, os “cívicos” fuxiron.
O instrutor do caso non parece
outorgarlle moita importancia aos feitos:
“que los cargos referidos aparecen a primera vista desprovistos de verdadera relevancia y desvirtuados por el matiz ideológico de los denunciantes como hostiles o desafectos a la Causa Nacional, constituyendo una mera manifestación de enconos y rivalidades locales.”
Conclúe que, en
definitiva, ao fin cumpriuse a orde de disolución e entregouse o
armamento sendo o cura separado do cargo “que con notoria
impropiedad ostentaba.” Pide o sobresemento.
(Documentación: AIMN.)
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