Esta entrada vai adicada a dúas persoas comprometidas na tarefa: Afonso Ribas Fraga, animador incansable do proxecto, con Cotobade sempre no corazón e Serafín Fontenla Fernández, profundo coñecedor da historia cotobadesa e un home bo no senso machadiano desa palabra. Parabéns!
Nunha
entrada anterior escribimos sobre as irmás Martínez Fernández “As corseteiras”, familia moi comprometida politicamente co socialismo
e que contou con varios membros represaliados. Un irmán, Arturo
Martínez, fabricante de mobles, foi multado con dez mil pesetas
(todo un capital naqueles tempos) por ser “contrario al Movimiento
Nacional y desafecto a la causa de España”; para cobrar a multa
instrúese expediente de apremio e sácanse a puxa pública, en
agosto de 1937, varios mobles e efectos embargados. Arturo morreu no
ano 1951.
Nesta
entrada falaremos dunha sobriña das Corseteiras: Peregrina Martínez
Santos, filla de Arturo Martínez e de Paulina Santos, con 21 anos
no 36, mestra de Rouxique (Sanxenxo). Estaba afiliada ás Xuventudes
Socialistas Mixtas co número 14 e participaba nos actos organizados
polas esquerdas pontevedresas. Foi detida o 27 de outubro de 1936 e
posta en liberdade o 25 do mesmo mes de 1937 recibindo unha multa de
mil pesetas imposta polo delegado de orden público por “actividades
de carácter marxista.” En 1938 instrúeselle un novo atestado e
ordénase arresto domiciliario; xunto coas súas tías e Maruja
Fandiño é procesada na causa 379/38 por un delito de rebelión. O
testemuño do cura de Vilalonga foi moi duro: as ideas que tiña eran
comunistas, recibía xornais extremistas como El Socialista e Mundo
Obrero, non formaba os nenos na educación cristiá e consentía que
blasfemasen, mandara colocar pasquíns en diferentes puntos da
parroquia “con las consignas del odioso comunismo” e non
frecuentaba a igrexa nin cumpría cos deberes de todo bo cristián.
Non faltaron outras acusacións de veciños da zona. Como as
acusacións non quedaron demostradas, a causa foi sobresida en xullo
de 1938. En 1941 ábreselle expediente de responsabilidades políticas
que tamén foi sobresido en 1943.
Pero
a represión foi máis alá do encarceramento e das sancións
económicas, dende o primeiro momento foi separada do seu destino
como mestra. A Comisión de depuración de mestres determina os
seguintes cargos:
1º Mala conducta profesional, religiosa, social y particular, haciendo públicas manifestaciones de sus ideas comunistas.2ºQue ordenó a los alumnos a colocar carteles con la hoz y el martillo, habiendo orientado la enseñanza de acuerdo con sus ideales comunistas, antipatrióticos y disolventes.3º Facilitaba a los padres de los niños periódicos disolventes.4º En lo religioso era atea.5º En las últimas elecciones hizo propaganda marxista.
O inspector
considéraa con moral relixiosa mala e profesional boa.
As
alegacións que Peregrina presenta contra os cargos da comisión
deixan ver o seu forte carácter, contrariamente ao que era habitual
e menos no ano 1937, non da sinais de arrepentimento e deféndese
atacando aos acusadores. Como mostra copio algúns dos parágrafos do
seu escrito:
Parece como si los denunciantes disfrutasen repitiendo las mismas frases de difamación para hacerlas más mortificantes. La conducta. Nuestra conducta es mejor o peor, según la que tengan aquellos que se toman la molestia de analizarla. Así, las personas de instintos perversos, consideran de peor conducta a otras que encaminan todos sus actos a practicar el bien. Sin que esto signifique propósito de aludir ni molestar a nadie. [Sobre o reparto de xornais] Esta falsedad se descubre sola ¿Cuando y en que parte se vió a los maestros nacionales repartidores de periódicos y del correo? Además, los moradores de Rousique (sic) no son tan infelices que necesiten andadores, pues, saben moverse perfectamente solos, igual que los de todas partes. [ Ateísmo] Como desconozco a los denunciantes, no puedo negar ni afirmar en absoluto; pues, si el de ellos fuese el dios de maldad, el de los fariseos, el de los que comercian con él, el de los que en su nombre cometen crímenes y villanías, tienen razón que lo repudio; porque mi Dios es el Magnánimo, el de Misericordia y Bondad; el de Amor al prójimo y libre de todo mal.
Remata a alegación afirmando: Y, consecuente, compadezco y perdono a
los que difaman tan despiadadamente; aunque jamás creí que un
corazón humano pudiese abrigar tanta ruindad. Acompaña un escrito
de cerca de cincuenta pais e nais que afirman a conduta intachable da
mestra, a satisfacción polo seu labor educativo e desminten as
acusacións contra ela. A sanción foi de separación definitiva do
servicio. Na década dos cincuenta solicita a revisión do expediente
e afirma que “ha purgado su pecado con exceso; 18 años apartada de
la carrera que tantos sacrificios le costó y que fue la vocación
de su vida.” Nesta ocasión os informes, tanto da Guardia Civil
como do alcalde de Sanxenxo e do cura de S. Bartolomé, son
favorables; non así os do cura de Noalla, encargado de Vilalonga,
que afirma “ni siquiera por curiosidad entró en la iglesia además
hacía propaganda de ideas ateas y comunistas.” O 28 de abril de
1958 proponse o reintegro no corpo e sanción de traslado fóra da
provincia durante cinco anos.
Nota: Os textos reproducidos pertencen a documentación do Archivo Militar Noroeste e Archivo General Administración.
2 comentarios:
Ola. Desculpe a publicación dun comentario nunha entrada de hai xa algún tempo. Teño unha dúbida. Esta Paulina Martínez Santos, mestra en Rouxique, Vilalonga (Sanxenxo), é a mesma que a Peregrina Martínez Santos (Rouxique) que aparece nunha entrada anterior: http://anosdomedo.blogspot.com.es/2010/03/pasaxes-na-memoria-represion-en.html (5º parágrafo)?
Un saúdo.
Certo, é a mesma mestra. Saúdos e grazas por comentar.
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