Adicado a Enrique Acuña por botar luz sobre a figura e a obra de Xosé Ruibal.
Coincidindo coa magnífica exposición no Museo de Pontevedra sobre a figura do escritor José Ruibal Argibay, comisariada por Xosé Enrique Acuña, a editorial Galaxia publica dúas narracións inéditas da súa autoría: "Triquiñóns" e "18 días á sombra". A publicación conta cunha detallada e esclarecedora introdución de Enrique Acuña, que nos achega a peripecia vital de Ruibal e o contexto histórico no que se desenvolveu. Como ben indica Acuña, a novela "Triquiñóns", pola data na que se escribe (mediados dos anos cincuenta) "de publicarse en 1956, convertería a Ruibal nun pioneiro da temática da Guerra Civil na nosa literatura".
Sobre a violencia executada polos alzados no concello de Xeve e como se ve reflectida nesta novela, trata esta entrada. Sen dúbida, o marco espacial da novela é Xeve e non faltan referencias xeográficas e humanas que o proban; aínda que, como é lóxico, o relato enriquécese con achegas procedentes doutros contextos.
Non é doada a identificación dos personaxes que, baixo pseudónimos, aparecen no texto; o tempo transcorrido e os recursos creativos utilizados impídeno. Aínda así, polo menos dous deles son perfectamente identificables: o mestre don Sinforoso é, con certeza, o mestre José Iglesias Rodríguez, autor de numerosos libros, entre eles o impagable "Lecturas patrióticas". Dese libro e do seu autor demos conta neste blog fai anos. Iglesias desempeñou o cargo de alcalde e xefe local tras do golpe militar. O outro personaxe identificable, Daniel da Peniña, republicano, socialista, ben podería ser o señor Daniel, de quen todas as testemuñas contan que foi obrigado a transportar no carro os asasinados na Lomba (Gargallóns).
No concello de Xeve, a violencia máis cruenta afectou varias persoas; dúas executadas tras consello de guerra e sete (pode que oito) nas chamadas execucións extraxudiciais ou "paseos". Ningún dos mortos era nativo de Xeve e só un estaba aveciñado nel.
Os executados foron o albanel, nacido en Lérez e residente en Gato Morto, Manuel DiosCostado e o mestre de Verducido Eduardo Muíños Búa. Sobre eles pesaba a acusación de levar a cabo requisas de armas nesta localidade. Era imposible desmentir a acusación pois estaba acreditada a presencia dos acusados e outras persoas (Nemesio Laya, Ciriaco Licer, Ramón Rey...) que, a bordo dunha camioneta, recorreran o concello requisando armas nas casas de veciños considerados dereitistas. Os propios acusados recoñeceron os feitos pero aducen (o que era certo) que tiñan autorización escrita do gobernador civil. Estaban actuando de acordo coa legalidade. A maiores, era difícil negar a recollida cando, pola entrega dunha escopeta incautada ao cura de santa María de Xeve, Victorino Pereira, lle asinaran un recibo:
En la parroquia de Santa María de Geve a veinte de Julio de mil novecientos treinta y seis, recibe D. Eduardo Muíños Búa y D. Nemesio Laya una escopeta, fuego central, calibre veinticuatro (24) que, por orden del Sr. Gobernador, entregó D. Vitorino (sic) Pereira a D. Eduardo Muíños, guardia cívico al servicio del Estado.
Encausados no sumario 1098/36, celébrase o consello de guerra o 20 de novembro e foron condenados a morte. O tribunal estaba presidido polo tenente coronel Antonio Durán Salgado, os vogais eran os capitáns Antonio Fontenla Romero, José Gándara Gándara, Luis Sánchez Cantón, Rafael Reyes Campos e Manuel Casal Castro. Actuou como poñente o tenente auditor Joaquín Otero Goyanes, de fiscal o letrado habilitado Manuel María Puga y Ramón e de defensor o alférez de complemento Juan Astor García de Medrano. Foron executados ás sete e media da mañá do 2 de decembro de 1936 no alto da Caeira.
A Ciriaco Licer e Nemesio Laya condénanos a reclusión perpetua.
Outros veciños tamén foron detidos por participar nas requisas: Eligio Portela Pazos "Carriñolo", afiliado á sociedade de mecánicos da UGT, residente en Couso e o veciño de Filgueira Eligio Corbacho Riveiro. Foron denunciados por "cívicos" da localidade. Lembremos que Xeve contaba con Garda Cívica propia, que tiña unha sección a cabalo; esta sección era moi útil na persecución de fuxidos no Acival e outros montes do municipio. A destacar a declaración a favor dos acusados dunha muller, Adelina Vaamonde. Neste caso só foi procesado Eligio Portela e a causa foi sobresida pero quedou a disposición da autoridade gobernativa (4-3-1937).
Nas requisas, ademais do citado cura de santa María, tamén foron vítimas outras persoas, entre elas o propio José Iglesias (Don Sinforoso) ou o cura de santo André, Manuel Ogando. Este último, sempre defensor dos seus veciños, dixo non recoñecer os participantes. A propósito do seu comportamento, contamos unha anécdota que nos relataron: En tempos da República organizouse unha procesión; nun determinado momento saíulles ao encontro un tal Miguel Ruibal que, armado dunha escopeta, preguntoulle ao cura "a onde leva a ese de paseo?" (referíndose ao Cristo). A cousa non foi a maiores pero, tras o golpe, a Garda Civil e falanxistas interrogaron ao cura, que dixo descoñecer ao causante.
A violencia extraxudicial aparece reflectida en "Triquiñóns" coa narración do asasinato colectivo que tivo lugar no que Ruibal nomea como As Barronqueiras. Trátase dun episodio no que o relato novelístico coincide no esencial coas fontes documentais que recollín sobre o caso. O escrito por Ruibal só difire ao contar o enterramento dos corpos. Sen dúbida, nun desexo de engadir intensidade dramática ao episodio, conta como os veciños obrigados a enterralos se despoxaron das camisas para cubrir o rostro dos asasinados. A realidade, testemuñada ao autor por persoas que presenciaron o feito, foi que se taparon cunha saba que mandou traer o cura da súa casa. Facemos constar que houbo moitas testemuñas debido a que a chegada e enterro dos cadáveres coincidiu cun acto de defuntos.
os falanxistas viñeron ata Filgueira, en Xeve, petando nas portas e mandando preparar un carro cunha pouca palla, obrigaron a ir buscar os cadáveres e cando chegaron de volta á igrexa eran xa as dez da mañá e como era un acto das ánimas, estaba moita xente que empezou a chorar e dar gritos e tamén choraba o cura, don Manuel Ogando. Fixeron un burato xunto ao cemiterio e botáronos nel colléndoos polos pés, o cura mandou buscar unha saba e tapalos antes de botarlle a terra dicindo: “pobrecitos, no son animales”. Alí están enterrados. (Testemuño de V. C. E.)
Un veciño de Gargallóns (2018) precísame que o lugar das mortes fora na Lomba, en Gargallóns, e incluso dime o nome de dous veciños "cívicos" participantes; isto sábeo porque a noite dos feitos os “cívicos” cortaron o paso polo lugar e déronlle o alto a unha persoa que ía moer ao muíño e este puido coñecer a un deles (coñecido participante neste tipo de actos do que eu tiña referencias).
Nos diarios escritos por dous presos no lazareto, Bienvenido Lago (Caeiro e outros,1995: 156) e Valentín Briones (Abuín,2018: 344), aparece mencionada unha saca efectuada o 11 de novembro en san Simón e que coincide co relatado a continuación. Nunhas notas reservadas da policía afírmase que, o día 11 de novembro, sacan a Gumersindo González González, José Romero Castiñeira, Alberto Casal Dozo, Ángel Rial Vidal e Eduardo García Santos. Estes, xunto con Antonio Fariña Duque, son, con toda a probabilidade, os enterrados en Xeve. As testemuñas falan de sete, seis ou cinco mortos. Sabemos que poden ser estes porque investiguei o caso dun deles, Alberto Casal Dozo “O Rosquilleiro”. Na causa 199/37 afírmase que foi entregado á Garda Civil para trasladalo ao cárcere da Caniza. Existe un oficio do xefe do lazareto, Pelegrín González, (29-1-1937), no que se comunica que Alberto foi trasladado ao cárcere de Redondela o 11 de novembro xunto con varios máis, existe recibo da entrega; no cárcere de Redondela certifican o ingreso por orde de Lago Búa e que o 12 de novembro fixérase cargo deles a Garda Civil. Unha vez máis terxiversáronse as circunstancias dun “paseo” colectivo presentándoo como un intento de fuga individual dun preso; neste caso a Garda Civil informou sobre Alberto dicindo que “dicho detenido y procesado fué muerto en Geve cuando intentaba fugarse de la fuerza que le conducía”.
Quen decidía os listados dos presos obxecto das sacas na zona de Pontevedra era un "tribunal" formado polas seguintes persoas: o comandante xefe accidental da Garda Civil, o delegado de orde pública e o xefe efectivo da Garda Cívica. Tamén asistía o inspector provincial de prisións. Estaban enterados e autorizaban o gobernador civil e o comandante militar. Da execución destas ordes encargábanse determinados gardas civís, "cívicos" e algúns falanxistas.
Outro "paseado" en Xeve foi o veciño de Mourente e membro das milicias antifascistas Manuel Amoedo Nogueira. Amoedo, que xa fora detido en outubro de 1934 e estivera preso no penal de Ezkaba en Pamplona, estaba agochado pola familia da súa moza en Xeve; as coaccións e ameazas levaron á súa localización polos "cívicos" e ao seu asasinato en data indeterminada.
Na novela de Ruibal tamén están presentes as extorsións de todo tipo (sexuais, económicas...) que efectuaban as redes corruptas integradas por algúns gardas, "cívicos", falanxistas e autoridades do réxime franquista ( Picapreitos na novela). Quen tiña un familiar en perigo acudía a estas redes para, previo pago, obter a seguridade de que non ían ser detidos ou "paseados". O caso máis soado foi o da integrada polo inspector de prisións Lago Búa, o médico Bustelo e outros; foron fusilados polo propio réxime nunha medida que se utilizou como propaganda da rectitude dos sublevados pero que non levou a que desapareceran nin os "paseos" nin as extorsións.
Na novela hai varias alusións á lectura de El Socialista por parte de varios parroquianos; é ben certo que o socialismo era a ideoloxía predominante nas organizacións agrarias do concello.
Tras o golpe, o colaboracionismo cos alzados e os virachaquetas que esquecían o seu pasado para sumarse aos vencedores tamén estaban presentes. Así aparece o personaxe do Coitelo; este tamén exemplifica a figura do contrabandista, en conivencia cos gardas, noivos das súas fillas. A autarquía económica implantada polos sublevados tivo tamén unha función de castigo para os sectores de poboación desafectos e serviu como unha recompensa máis para os leais. O contrabando (entrada ilegal de mercancías dende outro país) e o estraperlo (comercio ilegal de mercancías) representaron unha porcentaxe moi elevada das transaccións económicas. En Xeve estivo moi presente o estraperlo de fariña, moi ligado aos muíños de Couso e outros lugares. Estraperlistas, moitas delas mulleres, asistían ás feiras do interior, como a de Bandeira ou A Estrada, para comerciar con mercancías intervidas. O ómnibus dun veciño de Xeve, Sanmartín, facía viaxes a estas feiras e, como os doutras empresas, era utilizado por estraperlistas e todo tipo de aventureiros. Tampouco faltaban os que negociaban co volfram de Fontao e, posteriormente, dilapidaban o gañado nas "timbas" da noite pontevedresa.
Ao longo do relato sempre está presente o papel subordinado da muller, moitas veces obxecto de extorsións e abusos de carácter sexual. (Véxase a actuación de Raboteso, o negociante cos subsidios).
Nestes anos nos que abusos de todo tipo, violencia, fame xeneralizada, a poboación busca estratexias de supervivencia que, moitas veces, podemos encadralas no que se chama resistencia de baixa intensidade ou "as armas dos pobres". O pequeno estraperlo, o uso fraudulento das cartillas de racionamento, a ocultación de cupos, etc, podemos englobalas neste apartado. Unha destas estratexias está moi ben recollida por Ruibal e coincide ao pé da letra co que temos constatado en testemuños orais na zona. Trátase na actividade de individuos, que nalgúns casos traballaban como axentes nas propias compañías de seguros, que, en conivencia cos propietarios, provocaban incendios nas casas para cobrar indemnizacións defraudando ás compañías de seguros. A técnica consistía en retirar antes os obxectos de máis valor e aproveitar a ausencia de veciños con motivo da asistencia a romarías, enterros ou festas, para evitar que acudisen a apagar o lume. Unha testemuña contábanos como se fixera famosa unha vella máquina de coser que ía de incendio en incendio para reclamar a correspondente indemnización polo seu deterioro.
En resume, Triquiñóns ofrécenos un retrato fiel do Xeve da guerra e posguerra, que corrobora moitos datos da historiografía desa época.






